4 uutiskirjeideaa Shopify verkkokaupalle

Pouta Creative - Shopify verkkokauppa - Uutiskirjemarkkinointi - Flodesk

Tässä blogipostauksessa jaan 4 ideaa, joita voit hyödyntää uutiskirjemarkkinoinnissasi jos sinulta löytyy oma Shopify verkkokauppa. Toki näitä ideoita voi soveltaa myös muihin tilanteisiin ja kenties tämän postauksen luettuasi saatkin omia uusia ideoita yrityksesi markkinointia varten. Vaikka keskityn tässä postauksessa Shopify alustaan, soveltuu nämä vinkit myös muille verkkokauppa-alustoille. Huomaa että ideat on listattu loogiseen järjestykseen ja suosittelenkin sinua ottamaan ne käyttöön juuri tällä tavalla.

1. Houkutteleva tarjous

Kun uusi potentiaalinen asiakas saapuu verkkokauppaasi, kaipaa hän ehkä alkuun hieman vakuuttelua. Hän voi ihastua tarjontaasi, mutta mikäli hän ei ole impulsiivinen ostajatyyppi, hän ei välttämättä ole ihan vielä valmis tekemään tilausta täydellä hinnalla. Jos hän tässä kohtaa kuitenkin bongaa Shopify verkkokaupastasi bannerin tai ponnahdusilmoituksen pienestä alennuksesta, kynnys ostoon madaltuu huomattavasti.

Tarjoa siis uusille asiakkaille mahdollisuus saada ensimmäiseen ostokseensa esimerkiksi 10% alennus, jonka voi käyttää yhden kerran. Tällaisen alennuksen luominen onnistuu varsin vaivattomasti Shopify alustalla. Toimi kuitenkin fiksusti äläkä tarjoa alennusta noin vain. Alennus toimii nimittäin erittäin kätevänä liidimagneettina ja sen saa itselleen liittymällä ensin uutiskirjeen tilaajalistalle. Tyypillisesti verkkokaupassasi asioiva taho ei mieti kovinkaan montaa sekuntia osoitteensa luovuttamista, sillä mehukas alekoodi houkuttelee varsin paljon. Verkkokauppiaana saat aidon kontaktin listoillesi ja asiakas saa vastavuoroisesti alennuksen ensimmäiseen ostokseena.

Tällaiset liidimagneetit ovat verkkokaupoissa hyvin yleisiä ja ne todistetusti toimivat tilaajalistan kasvattamiseen hyvin. On myös suuri todennäköisyys sille, että alennuksen vastaanottanut taho jää myös uutiskirjeesi vakituiseksi tilaajaksi.

Pro tip: Toimita alekoodi liittyjälle välittömästi (käytä automaatiota) ja viesti verkkokaupassasi myös avoimesti siitä että alekoodi saapuu nopeasti. Näin luot uuteen mahdolliseen asiakkaaseesi hyvän ensivaikutelman.


2. Brändiin tutustuttaminen

Ideaalitilanteessa uusi liittyjä siirtyy suoraan tervetuloketjuusi ja hänelle lähtee ajastetusti uutiskirjeitä ennalta määriteltyyn aikaan. Tämä on verkkokauppiaalle aivan loistava tapa tutustuttaa uusi asiakas brändiin syvemmällä tasolla. Ja jos koko tervetuloketju on automatisoitu, ei sinun tarvitse tehdä lainkaan manuaalista työtä. Yhdestä liidimagneetista kannattaa siis ottaa kerralla maksimaalinen hyöty.

Tervetuloketju muodostuu useammasta uutiskirjeestä, jossa kaikissa on yksi aihe. Tällaisia aiheita voisi olla esimerkiksi:

  • brändin yleinen esittely

  • yrittäjän tarina

  • poimintoja verkkokaupan valikoimasta (esim. suosituimmat tuotteet)

  • parhaimmat asiakaspalautteet

  • jälleenmyyjien listaus

  • tuotesuunnittelun eri vaiheet

Kun luot näistä kaikista aiheista valmiin uutiskirjeen, on sinulla jo todella pitkäksi aikaa valmiita kirjeitä automatisoituna. Kun uutiskirjeesi tilaaja on edennyt koko ketjun loppuun asti, on hänellä selkeä käsitys siitä millainen brändisi on. Olet saanut synnytettyä luottamuksen yritystäsi kohtaan, mikä tulee vaikuttamaan myös myynteihisi. Huomaa, että tervetuloketjussa ei tarvitse suoraviivaisesti vielä myydä mitään vaan syventää sidettä potentiaaliseen asiakkaaseen.

Voit halutessasi poimia yllä olevista ideoista vain muutaman tai sitten lisätä ketjuun vielä useamman aiheen. Huomaa, että voit lähteä pienesti liikkeelle ja täydentää valmista tervetuloketjua myös myöhemmin. Suosittelen että luomasi sähköpostit lähtevät tilaajille noin 3-6 päivän viiveellä. Liian tiuha tahti voi saada lukijan ärsyyntymään, kun taas liian hidas tahti voi saada tilaajan välissä unohtamaan brändisi. Tarkoituksena on pitää hänet tyytyväisenä ja sopivan lämpimänä. Näin ollen kun oikeasti haluat myydä jotain, on tilaajasi jo lompakko raollaan.

Pouta Creative - Shopify verkkokauppa - Uutiskirjemarkkinointi - Flodesk

Tutustu valmiisiin uutiskirjepohjiin, joiden avulla kasaat oman tervetuloketjusi hetkessä.

3. Uusien tuotteiden tai kampanjoiden markkinointi

Jos olet tehnyt tervetuloketjun perusteellisesti, on sinulla todella paljon helpompi lähteä myymään tuotteitasi tai palveluitasi. Olet huolellisesti tutustuttanut uutiskirjeen tilaajan brändiisi ja hienovaraisesti luonut hänestä aidon fanin. Hän tietää millainen yrittäjä liiketoimintaa pyörittää ja hän on kenties päässyt tutustumaan uusien tuotteiden suunnittelu- ja valmistusprosessiin. Ehkä olet jakanut myös jotakin “behind the scenes” -materiaalia, joka on entisestään tuonut häntä lähelle brändiäsi.

Kun sitten on aika tehdä myyntiä ja markkinoida vaikkapa uutta tuotelanseerausta tai kampanjaa, on sinulla hyvät mahdollisuudet onnistua. Ruudun toisella puolella odottaa taho, joka voi todella matalalla kynnyksellä klikata itsensä uutiskirjeen buttonin kautta suoraan ostoksille verkkokauppaasi. Sinun ei tarvitse käyttää kovinkaan paljoa aikaa vakuutteluun sillä uutiskirjeesi tilaaja on jo valmiiksi kiinnostunut kuulemaan mitä sinulla on kerrottavana.

Ja mikä parasta, uutiskirjeen avulla onnistut saamaan markkinointiviestisi suoraan potentiaalisen asiakkaan silmien alle. Onhan sinulla hänen suora sähköpostiosoitteensa ja sitä kautta pääsy hänen omaan sähköpostikansioonsa. Sinun ei tarvitse laittaa sormiasi ristiin ja toivoa, että hän näkee viestisi (niin kuin somessa). Hän nimittäin varmuudella näkee lukemattoman kirjeen kansiossaan. Jos ei välittömästi niin kenties jo seuraavana aamuna.

Pro tip: Otsikoi uutiskirjeesi houkuttelevasi ja napakasti. Pohdi luovia keinoja siihen, miten paljastat juuri sopivasti mistä on kyse, mutta kuitenkin niin että uutiskirjeen tilaaja janoaa enemmän ja klikkaa kirjeesi auki.


4. Tarjoa eksklusiivisia etuja

Jotta tilaajalistasi pysyy lämpimänä, on tärkeää välillä muistaa heitä erityisellä tavalla. Tarjoa jotain eksklusiivista vain ja ainoastaan uutiskirjeesi tilaajille. Sille joukolle, joka väsymättöminä edelleen pysyvät tilaajina ja avaavat jokaisen kirjeesi. He ovat todellinen brändisi fanijoukko, joita on hyvä välillä myös kiittää.

Ole tässäkin luova ja tarjoa eksklusiivisia etuja alaasi sopien. Jos myyt tuotteita verkkokaupassa, etuna voi olla pieni alekoodi joka on voimassa rajoitetun ajan. Tai sitten voit kertoa itsestäsi tai yritystoiminnastasi jotain, mitä et missään muualla jaa. Myös se, että olet avoimempi kirjeidesi sisällöissä, voi olla eduksi. Tilaaja pääsee näin entistäkin lähemmäs sinua ja tarinaasi. Muista että aito tarinallisuus on usein se mikä myy. Kokemuksesta voin kertoa, että uutiskirjeissä on paljon helpompi jakaa asioita mitä ei välttämättä postaisi sometilille kaikkien nähtäville.

Pro tip: Jos vihjaat sometililläsi eksklusiivisesta edusta, joka lähtee vain uutiskirjeen tilaajille, voit saada sitä kautta kiinnostuneita uusia tilaajia. Usein ihmismieli nimittäin toimii juuri näin kun hän tiedostaa että on vaarana jäädä jostain paitsi.


Käytän itse Flodesk alustaa uutiskirjemarkkinointiin ja suosittelen sitä myös sinulle. Alta olevasta linkistä pääset kokeilemaan alustaa 14 päivän ajan täysin maksutta ja jos päätät liittyä, saat automaattisesti 50% alennuksen koko ensimmäiseksi vuodeksi.

Kokeile alustaa maksuttomasti
Seuraava
Seuraava

50% alennus uutiskirjemarkkinointialusta Flodeskiin