Näin valmistaudut brändikuvaukseen

Sain viime kesän alussa mahdollisuuden kuvauttaa Pouta Creativelle omia brändikuvia. Stailatut kuvaukset olivat kyteneet mielessäni jo pitkään, mutta ajatus kameran eteen astumisesta suorastaan hirvitti. Pikkuhiljaa aloin kuitenkin kypsyä tuollekin ajatukselle ja kirjasin brändikuvien teetättämisen itse asiassa yhdeksi viime vuoden tavoitteistani. Olen todella ylpeä, että rohkenin suorittaa tuon itselleni asetetun tavoitteen! 

Kokemus oli tällaisenaan minulle täysin uusi, joten ajattelin luoda siitä blogitekstin. Kerron tässä postauksessa omista kuvauskokemuksistani, mutta pyrin myös jakamaan muutamia hyödyllisiä vinkkejä aiheeseen liittyen. Parhaimmillaan tämä postaus siis rohkaisee sinuakin astumaan kameran eteen!

Kuvauslokaation etsiminen

Minulla tämä projekti alkoi, hieman sattumalta, kuvauslokaation löytämisestä. Voi olla, että sopivan kuvaajan kartoittaminen olisi ollut parempi hoitaa ensin, mutta minulla se meni nyt toisinpäin. Sopivan studion löysin Instagramia selatessani ja huomioni kiinnittyi ihan alkuun omaa visuaalista silmääni miellyttävään rekvisiittaan. Minulla oli nimittäin jo visio siitä mitä kuviltani haluaisin ja studion feediä selatessani mielikuvat vain vahvistuivat. Tuonne minä haluaisin kuvattavaksi!

Erittäin iso plussa tuli myös siitä, että studio sijaitsi yllätyksekseni ihan lähellä kotiani. Kuvauslokaationa toimi siis @valkoinen.mustikka.studio, joka sijaitsee Espoossa. Suosittelen sitä oikein lämpimästi myös muille pienyrittäjille. Itse pidin erityisesti studion koosta, se ei ollut liian iso ja kolkko, vaan juuri sopivan intiimi. 

Vinkkini sinulle:

Kun itse lähdet kartoittamaan kuvauslokaatiota, mieti ennen kaikkea omaa brändiäsi. Mitä se viestii ja keitä kuvien tulisi puhutella? Voit myös pohtia, millaisessa ympäristössä oma persoonasi tulee parhaiten esiin. Haluatko, että kuvasi ovat omasta kodistasi vai kenties jostakin upeasta miljööstä? Ehkä sinulla on jokin suosikkikahvila jossa usein työskentelet? Voisiko siellä ehkä kuvata brändikuvia? Jos taas päädyt studiokuvauksiin, mieti millä keinoilla saat kuviin myös omaa persoonaasi esille.

Mikäli työskentelet brändisuunnittelijan kanssa, voit tiedustella suoraan häneltä vinkkejä siihen millä keinoilla voisit tuoda brändiäsi valokuvissa esiin. Toinen vaihtoehto on pyytää kokonaisen kuvatyylin määrittelyä osana brändäysprojektia. Tällöin suunnittelija pohtii jo varhaisessa vaiheessa millainen kuvamaailma yrityksellesi sopii. Työskennellessäsi Pouta Creativen kanssa, kuvatyylin määrittely sisältyy automaattisesti osaksi brändäysprojektia.

Kuvaajan kartoittaminen

Kun olin löytänyt itselleni sopivan studion, olin hieman yllättynyt, ettei heidän kauttaan saanut samalla myös kuvaajaa buukattua. Siispä ryhdyin seuraavaksi pohtimaan, kuka voisi sopia tähän rooliin. Lisäksi halusin löytää tekijän, jolle studion sijainti ei olisi ongelma. Olen tehnyt vuosien varrella monille valokuvaajille brändi-ilmeitä ja nettisivuja, mutta kukaan heistä ei ollut erikoistunut brändikuviin eikä asunut pääkaupunkiseudulla. Toki minulle oli myös tärkeää tutustua erilaisiin portfolioihin ja halusin tehdä yhteistyötä sellaisen tahon kanssa, jonka tyyli istuisi visiooni. 

Pian mieleeni juolahti Anita Vartiainen, jonka taidonnäytteitä olen seurannut pidemmän aikaa sosiaalisessa mediassa. Päätin ottaa häneen yhteyttä, sillä ihastelen suuresti hänen työnsä jälkeä. Ilokseni Anita suostui yhteistyöhön ja kuvaukset buukattiin kesäkuulle. Olin erityisen iloinen myös siitä, että kemiamme kohtasivat niin hyvin ja kokemuksesta tuli kokonaisuudessaan varsin miellyttävä. Olihan kyseessä ensimmäiset brändikuvaukseni! Itse kuvauspäivänä Anita ei vaatinut minulta mitään väkinäistä nauramista kuvissa, vaan hän antoi paljon tilaa sille millainen oma luonteeni on. Uskon että näin toimimalla kuviin saatiin parhaiten välitettyä juuri minua itseäni.

Vinkkini sinulle:

Tutustu erilaisiin valokuvaajiin ja heidän palvelutarjontaan. Mikäli he toteuttavat brändikuvauksia yrityksille, tutustu portfoliotöihin ja mieti vastaako tyyli sitä suuntaa jota itse toivot. Löydettyäsi potentiaalisen vaihtoehdon, ota rohkeasti yhteyttä!

Rekvisiitan koostaminen

Vaikka kuvauskokemusta on karttunut tasan yhden kerran edestä, koen että rekvisiitan koostaminen hyvissä ajoin on tärkeä osa onnistunutta kuvauspäivää. Itse lähdin miettimään rekvisiittaa oman työni kautta ja pohdin mitä kaikkea kuvauksiin voisi löytyä ihan vain omalta työpöydältäni. Minulle oli alusta asti selvää, että kuvissa tulisi esiintyä myös työkalujani. Niinpä tein listan tarvittavista materiaaleista, joista onneksi suurin osa löytyi ihan omasta takaa. 

Rekvisiittaa ovat mielestäni myös vaatteet ja asusteet, joita tullaan käyttämään valokuvissa. Kuvauspäivän varmistuttua ryhdyin penkomaan vaatekaappiani ja mietin mitkä kaikki asut voisivat toimia omissa brändikuvissani. Millaiset vaatteet tukisivat sitä viestiä, jota haluaisin katsojalle välittää? Sain vaatteiden valintaan myös hyvän neuvon kuvaajaltani, valitse sellaista missä itse viihdyt. Jos en viihtyisi valituissa asuissa, se välittyisi myös kuviin.

Vinkkini sinulle:

Etsi vaatekaapistasi sellaisia vaatekappaleita, jotka sopivat yrityksesi viestiin. Pukeudu mukavasti mutta kuitenkin siististi. Älä sorru ostamaan kassikaupalla uusia vaatteita, jotka saattaisivat yhden käytön jälkeen jäädä kaapin perukoille lojumaan. Jos jotakin tiettyä kuitenkin uupuu, pohdi voisiko lähipiiriltäsi löytyä sellaista lainaan. Näin minäkin tein omissa kuvauksissani! Älä myöskään jätä vaatteiden miettimistä viime tinkaan vaan varaa tarpeeksi aikaa niiden pesemiselle ja silittämiselle.

Pohdi myös mitä muuta kuvissa voisi näkyä itsesi lisäksi. Löytyisikö omasta alastasi jotakin sellaista mikä voisi tuoda lisää mielenkiintoa kuviin? Toimisiko kenties behind the scenes henkinen materiaali kuvissa?

Itse kuvauspäivänä kannustan sinua ennen kaikkea pysymään rehellisenä itsellesi. Älä yritä liikaa matkia jotain toista tai näyttää joltain muulta mitä todellisuudessa olet. Jos et normaalisti pidä laittautumisesta, ei ehkä ole kuvauspäivänäkään tarpeen varata tuntikausia meikkaamiselle ja kampauksen teolle. Tai jos haluat brändisi näyttävän seesteiseltä ja sielukkaalta, et välttämättä halua nauraa hekottaa jokaisessa kuvassa.

Pidä suunnittelupalaveri

Pidimme suunnittelupalaverin Anitan kanssa ennen omia kuvauksiani ja kertasimme alustavasti päivän kulkua ja mietimme sopivia rekvisiittoja. Olin koostanut myös moodboardin, joka antoi selkeän kuvan toiveistani. Palaveri toi lisää varmuutta ja selkeyttä lähestyvää kuvauspäivää varten. 

Vinkkini sinulle:

Pidä palaveri kuvaajasi kanssa ennen varsinaista kuvauspäivää, jotta saat itse lisää varmuutta. Voit tässä vaiheessa esittää kaikki mieltäsi askarruttavat kysymykset, jotta ne eivät vie turhaa aikaa kuvauspäivästä. Lisäksi saatat saada tässä vaiheessa vielä joitakin ideoita siitä, mitä sinun tulisi pakata mukaan kuvauksiin. Palaverin aikana pääsette myös hieman tutustumaan toisiinne, minkä johdosta itse kuvaussessio tuntuu sitten jo astetta rennommalta.

Avoin mieli

Kameran eteen astuminen on aina jännää puuhaa, etenkin jos sitä ei ole koskaan aiemmin tehnyt. On täysin eri asia ottaa selfie kun astua toisen eteen poseeraamaan moneksi tunniksi. Lopullisilta otoksilta myös toivotaan aika paljon, tuleehan ne käyttöön parhaimmillaan vuosiksi eteenpäin. Ei siis ole ihan yhdentekevää onnistuvatko kuvat vaiko eivät. On tärkeä muistaa, että yrityksen brändikuvat voivat olla monesti se ensimmäinen asia jolla teemme vaikutuksen yleisöömme.

Vinkkini sinulle:

Kun olet tehnyt omat esivalmistelut huolella, voit mennä kuvauspäivään levollisella ja avoimella mielellä. Testaile erilaisia asentoja ja kuuntele kuvaajan vinkkejä herkällä korvalla. Heittäydy uuteen kokemukseen ja koita myös nauttia!

 

Kaipaatko brändikuviesi oheen myös yhtenäistä visuaalista ilmettä?

Edellinen
Edellinen

Vieraskirja: Me and Kiddo Patterns

Seuraava
Seuraava

Vieraskirja: Talousmimmi Oy